logo

Itamar Serussi Sahar; Een dansmaker, die ons de weg wijst in de toekomst van de moderne dans, een avant-garde choreograaf die risico’s durft te nemen en de toeschouwer weet te ontregelen.

Itamar Serussi Sahar; Een dansmaker, die ons de weg wijst in de toekomst van de moderne dans, een avant-garde choreograaf die risico’s durft te nemen en de toeschouwer weet te ontregelen.

 

9 juni 2017 – Wereldpremiere van het ballet ‘Love Gun’ gemaakt door Itamar Serussi Sahar. Om het werk van deze ultra moderne Israëlische choreograaf te kunnen doorgronden is algemene achtergrond informatie over het begrip moderne dans gewenst:

 

‘De moderne dans ontstond aan het einde van de 19e eeuw en het begrip moderne dans werd vooral gebruikt om het onderscheid te maken met klassieke dans, dat bol staat van wet- en regelgeving.
Esthetiek, het uiterlijk, de schoonheid van de balletten speelde een grote rol. Het ballet was decoratief.
Belangrijk in de moderne dans is, dat de danservaring zelf en de innerlijke oorsprong van de beweging centraal staan. De danservaring en een innerlijke oorsprong, twee moeilijke aspecten die voor iedere choreograaf anders worden ervaren en daarom verschillend worden geïnterpreteerd. En daar begint het belangrijkste kenmerk van moderne dans.  Iedere choreograaf gebruikt de menselijke beweging in tijd en ruimte op een persoonlijke wijze. We zien dit terug door het verschillend gebruik van: Bewegingstechnieken, bewegingspatronen, invloed van persoonlijke emoties die abstract, verhalend, expressief of symbolisch worden weergegeven, thema’s die gebruikt worden ter inspiratie zoals oorlog, innerlijke conflicten, tolerantie…

 

Nu na meer dan 118 jaar ontwikkeling in moderne dans is geen ballet hetzelfde en zijn choreografen vrij geworden in hetgeen ze maken en dansers zijn veranderd van louter performers in artiesten, kunstenaars die onlosmakelijk verbonden zijn met de choreograaf en het creatieproces’.

 

Love Gun

Een ballet voor drie dansers, twee mannen en één vrouw of een andere combinatie. We zien de dansers op een leeg toneel, zij beheersen het toneelbeeld. Ze zien er hetzelfde uit, in lange doorschijnende jurken, die het publiek toegang geven om te kijken tot in het diepst van hun wezen. Ze staan stil, kijken ons aan, maken contact, komen in beweging en improviseren op de speciaal voor dit ballet gecomponeerde muziek van Richard van Kruysdijk. De dansers dansen elk hun eigen weergave van de tegengestelde kanten van de liefde. Als solisten lijken ze elkaar niet op te zoeken. Ze dansen op dit open toneel en lijken zich te begeven in een openveld, dat vol verleidingen en gevaren, aan hun voeten ligt. Ze dansen vanuit hun wezen en hun gevoelstoestand van dat specifieke moment, ze improviseren. Doen wat ze voelen.
Uiteindelijk lijken ze elkaar te vinden, komen ze even samen, een aarzelende aanraking. Tot slot barst de bom, juist als lijkt dat de dansers alle hoop op het beantwoorden van enige vorm van affectie hebben opgegeven. Uitbundig halen ze adem en zingen uit volle borst in koor een gezamenlijke lofzang op de liefde.
De bewegingstaal is uniek en ontstaat van binnen uit het lichaam. Uiterlijke aspecten doen er niet toe. Met precisie volgt het lichaam ieder gevoel, elke oprisping vanuit de geest. Welke weg deze afleggen is te volgen in de bewegingen die werkelijk alle kanten opgaan. Het is overduidelijk dat Serussi gekneed is door zijn eigen danservaringen bij Batsheva Dance Company. Een gezelschap onder leiding van Ohad Naharin. Wars is Naharin van elke vorm van uiterlijkheid. Het lichaam staat niet in dienst van de beweging maar beweegt alleen zoals het lichaam het aanvoelt.
Improvisatie en het geven van de volle verantwoordelijkheid aan de uitvoerders van het ballet zijn de nieuwe elementen die Love Gun zo bijzonder maken. Geen avond is het ballet hetzelfde en zal het, afhankelijk van de dansers die het uitvoeren, steeds weer een andere inkleuring krijgen.
In dit ballet ligt het accent op de beweging en gaan we niet opzoek naar een achterliggende gedachte. De bewegingen zijn de gedachtes en het is aan de kijker om dit te consumeren zonder teveel vragen te stellen.

 

Itamar Serussi Sahar wijst ons de weg in de toekomst, is een avant-garde choreograaf die risico’s durft te nemen en de toeschouwer weet te ontregelen.

 

 

Deel